Hamont-Achel bouwt verder aan digitale dienstverlening

01 juli ’21 (do)

Sinds begin dit jaar zet Hamont-Achel in op digitalisering. Via het E-loket hebben de burgers reeds de kans om bepaalde attesten op te vragen vanuit hun zetel. Vanaf vandaag zet de stad een stap verder met het nieuwe online afsprakensysteem waarmee je ook vanuit je zetel online een afspraak kan vastleggen. Hierbij stopt het digitale verhaal niet. In september worden nog meer stappen gezet om een efficiënte digitale dienstverlening te bieden aan de inwoners van Hamont-Achel.

Voor een uittreksel van je strafregister of een akte van geboorte hoef je sinds begin dit jaar niet meer naar het stadhuis te komen, maar kan je gewoon het E-loket van thuis uit raadplegen. Nu komt er een extra online dienstverlening bij, namelijk het online boeken van een afspraak. Wil je een nieuwe identiteitskaart of Kids-ID aanvragen? Of heb je een specifieke vraag voor de dienst Burgerzaken of Onthaal? Dan kan je vanaf vandaag online je afspraak vastleggen via onze stedelijke website. De dienst bereidt je dossier voor en helpt jou verder op het door jou gekozen moment.

Momenteel kan je enkel online een afspraak maken bij de dienst Burgerzaken en Onthaal. In september worden andere diensten toegevoegd, maar het afsprakensysteem start in de zomermaanden al op zodat de stad eventuele fouten in het systeem kan corrigeren.

Voordelen voor jou

Het online afsprakensysteem staat 24/24 en 7/7 klaar voor jou. Op ieder moment van de dag kan jij jouw afspraak vastleggen. Door online een afspraak te maken kies je zelf wanneer het – tijdens de openingsuren – past om naar het stadhuis of OCMW te gaan. Omdat je een specifiek tijdstip inplant, hoef je niet meer onnodig in de rij te staan om je beurt af te wachten, wat je natuurlijk een hoop tijd bespaart. Daarnaast kom je onmiddellijk bij de juiste dienst en de juiste medewerker terecht. Omdat jouw afspraak op voorhand vastligt, wordt je sneller geholpen. Onze medewerkers kunnen namelijk jouw afspraak voorbereiden. Komt je afspraak uiteindelijk toch niet goed uit? Dan kan je deze eenvoudig zelf wijzigen of annuleren.

Het onthaal blijft voor je klaar staan

Lukt het niet om een afspraak vast te leggen via onze stedelijke website? Dan staan de baliemedewerkers nog steeds telefonisch voor je klaar. Zij plannen dan voor jou een afspraak in. Het onthaal is steeds bereikbaar op:  

  • Maandag 09.00 – 12.00 uur
  • Dinsdag 09.00 – 12.00 uur
  • Woensdag 13.30 – 16.30 uur
  • Donderdag 15.30 - 18.30 uur
  • Vrijdag 09.00 – 12.00 uur

Je hebt een afspraak, waar meld je je aan?

Op het tijdstip van je afspraak meld je je aan bij de onthaalbalie van het stadhuis of het OCMW. Door de huidige coronamaatregelen dien je eerst aan te bellen aan de deur. De onthaalmedewerkster zal je dan toegang geven en je aanmelden bij de dienst waarbij je een afspraak hebt geboekt.

Fase 3 van de digitalisering: Stadsapp en digitale infoborden

Vanaf september kan je al het stedelijke nieuws in je broekzak terugvinden. Dankzij de stadsapp van Hamont-Achel blijf je op de hoogte van het lokale nieuws, kan je snel en eenvoudig een document opvragen of kan je de afvalkalender raadplegen. Ook vind je er de stedelijke diensten terug en kan je in de toekomst via de stadsapp online een afspraak vastleggen.

Verder zal de stad inzetten op digitale informatieborden in heel Hamont en Achel. De oude zijn namelijk aan vervanging toe. Deze nieuwe borden bieden meer mogelijkheden om inwoners en bezoekers (toeristen) te informeren. Naast deze informatieborden wordt in september ook ingezet op infoschermen binnen in de belangrijkste gebouwen van de stad zoals het stadhuis, gemeenschapshuis en Michielshof. Deze infoschermen geven relevante informatie aan de bezoekers van de stedelijke gebouwen alsook een overzicht van de geplande afspraken. Via het scherm  word je ook verwittigt wanneer jij aan de beurt bent.

Fase 4 van de digitalisering: de stad komt naar je toe!

De stad gaat in september op tour door Hamont-Achel met deze digitale dienstverlening. Op deze manier wil de stad aantonen hoe eenvoudig en snel inwoners hun weg kunnen vinden naar onze digitale kantoren. Het promoteam zal aanwezig zijn op de markten, evenementen, etc. maar ook op vormingen die voor verschillende doelgroepen worden georganiseerd om de digitale sprong te verkleinen. Dit team helpt jou met het installeren van de stadsapp en maakt je wegwijs in de nieuwe digitale dienstverlening van Hamont-Achel. Dus geen paniek, de stad staat voor je klaar zodat ook jij de digitale omslag kan en durft te maken!

Nieuwsoverzicht
Online afspraak maken

Openingsuren & contact

Onthaal - stadhuis

adres
Stad 403930 Hamont-Achel
Tel. tel.
011 51 05 00
Fax fax
011 44 72 37
e-mail
stad@hamont-achel.be