Eerste elektrische trein op spoorlijn Mol - Hamont

10 juni ’21 (do)

Vandaag hebben Georges Gilkinet (federaal minister van Mobiliteit), Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken), Sophie Dutordoir (CEO NMBS), Benoît Gilson (CEO Infrabel) en de burgemeesters van Mol, Lommel, Pelt en Hamont de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Mol - Hamont officieel geopend. De spoorlijn werd ingereden met de 1ste elektrische trein van Mol tot Neerpelt; niet tot Hamont om zo de normale treindienst voor de reizigers niet te verstoren. Dankzij de elektrificatie kan NMBS vanaf maandag 14 juni het treinaanbod uitbreiden en elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont.

Nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn en 3 nieuwe tractieonderstations

In het najaar van 2018 is Infrabel gestart met elektrificatiewerken van de spoorlijn Mol - Hamont (lijn 19) die gefaseerd en baanvak per baanvak werden uitgevoerd. In totaal werden er 830 bovenleidingspalen geplaatst en 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding afgerold.

Verspreid over de 33 km lange spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook 3 nieuwe tractieonderstations gebouwd. Zij zetten hoogspanning om in bruikbare spanning (3.000 Volt gelijkspanning) voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden.

De voorbije maanden vonden er, naast de laatste afwerkingen, verschillende controles en testen plaats van de nieuwe bovenleiding op het volledige traject (33 km), waarna de spoorlijn eind mei veilig onder spanning kon worden gezet. Na de nodige testritten is de geëlektrificeerde lijn 19 nu klaar voor commercieel gebruik.

Daarnaast heeft Infrabel ook een aantal spoorwerken uitgevoerd zoals o.a. de bouw van twee nieuwe wissels in Balen Werkplaatsen (Lommel) en 115 meter spooraanleg in Hamont, De leuningen van 5 bruggen op het traject van de spoorlijn werden vervangen en/of aangepast in functie van de veiligheid.

Duurzame investering in een betere mobiliteit voor de Kempen en Limburg

De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol - Hamont bedraagt ongeveer 30,9 miljoen euro, waarvan een deel (40%) wordt gesubsidieerd door Europa. De elektrificatie betekent een belangrijke investering voor de mobiliteit in de Kempen en Limburg, is milieuvriendelijk en komt de stiptheid ten goede.

Treinaanbod wordt uitgebreid

Dankzij de elektrificatie kan NMBS vanaf maandag 14 juni elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont, waardoor ze voor de reiziger ook het treinaanbod kan uitbreiden:

  • Vanaf maandag zal bijna de helft van de IC-treinen tussen Antwerpen-Centraal en Hamont rijden met elektrische dubbeldekstreinen. Deze treinen zullen elk meer dan 800 zitplaatsen tellen, wat 10% meer is dan op de huidige dieseltreinen. Wanneer ook de elektrificatie tussen Mol en Hasselt is afgerond, zullen alle treinen tussen Antwerpen en Hamont elektrisch rijden.
  • Op weekdagen rijden er vanaf maandag elke dag twee P-treinen tussen Neerpelt en Brussel-Zuid. Het gaat om één trein ’s ochtends vanuit Neerpelt (6u56) richting Brussel-Zuid (9u00) en om één trein ’s avonds vanuit Brussel-Zuid (17u00) richting Neerpelt (19u02). Deze treinen stoppen onder meer in Overpelt, Lommel en Mol.
  • Vanaf zondag 20 juni rijden er elke zondagavond vanuit Hamont twee studententreinen rechtstreeks richting Leuven en Heverlee in plaats van met een overstap in Mol. Deze vertrekken in Hamont om 17u50 en 18u50 en stoppen onder meer in Neerpelt, Overpelt, Lommel, Mol, Geel, Herentals, Lier en Mechelen-Nekkerspoel. Tijdens de zomervakantie rijden deze treinen niet.

Treinreizigers kunnen de nieuwe dienstregeling nu al raadplegen via de routeplanner van NMBS. Dat kan online, via de NMBS-website of -app.

Elektrificatiewerken tussen Mol en Hasselt op schema

Intussen werkt Infrabel ook verder aan de elektrificatie van de spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt. Deze werkzaamheden zijn ruim twee jaar geleden gestart en verlopen momenteel volgens planning. In totaal worden er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst, 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd waarvoor meer dan 300 km aan kabels en draden worden afgerold.

Er worden ook twee nieuwe tractieonderstations in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder en één nieuwe sectioneerpost in Hasselt (spoorvertakking Zonhoven) gebouwd. Daarnaast zullen de verschillende bruggen (3 in Beringen en 1 in Zolder) op het spoortraject worden verhoogd.

Volgens de huidige planning zal de 38 km lange spoorlijn geëlektrificeerd zijn tegen eind 2022 waarna de treinen er elektrisch kunnen rijden. Het Limburgse spoorwegnet zal dan volledig elektrisch zijn voor wat de reizigerslijnen betreft. De totale geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 52,2 miljoen euro waarvan het Vlaams Gewest een deel (14,7 miljoen euro) bijdraagt.

Recent is Infrabel ook gestart met de elektrificatiewerken van de goederenspoorlijn Genk Goederen – Bilzen (lijn 21C). Deze werkzaamheden zijn gepland van midden mei 2021 tot eind maart 2022.

Investeringen in stations

In het station van Mol gaan NMBS en Infrabel de bestaande voetgangerstunnel onder de sporen verlengen tot aan de achterkant van het station (Keirlandse Zilen). Aansluitend vernieuwt NMBS daar ook de fietsenstalling en autoparking. Na de werken zal er aan de achterkant van het station plaats zijn voor 400 fietsen en 150 auto’s. De werken gaan van start in het najaar van 2022 en moeten eind 2024 zijn afgerond.

In het station van Hamont gaat NMBS samen met Infrabel het perron in 2022 verhogen tot 76 centimeter, wat ook de instaphoogte is van de nieuwste treinen. Voor de reizigers wordt het daardoor comfortabeler om in Hamont in en uit de trein te stappen. Samen met de verhoging wordt het perron ook verlengd. Daardoor zullen er in Hamont langere treinen kunnen stoppen, waardoor het aantal zitplaatsen op de trein verder kan worden uitgebreid.

Nieuwsoverzicht
Inhulding elektrificatie spoorlijn Mol - Hamont

Openingsuren & contact

Openbare werken

adres
Middenweg 53930 Hamont-Achel
Tel. tel.
011 51 06 10
Fax fax
011 44 72 37
e-mail
openbarewerken@hamont-achel.be

De dienst openbare werken werkt enkel op afspraak.